söndag 26 oktober 2008

Kyckling med sumak x 2

Jag gjorde en kycklinggryta med sumak och lite annat... den strimlade kycklingen stekte jag tillsammans med bitar av gul lök, broccoli, zucchini och aubergine. Så rörde jag ner en liten burk kokosmjölk tillsammans med en klick creme fraiche och smaksatte sedan med ingefära, sumak och lite salt och svartpeppar. Sumak har en lite syrlig smak som passar alldeles utmärkt till kyckling (och fisk), däremot blev det kanske inte så himla kul färg på maten (rosa!), den blir nog snyggare ihop med tomatbaserade såser ;-) Alltihop serverades i alla fall tillsammans med matvete och blev jättegott!

Som en liten bonus så kommer här också ett kyckling-med-sumak-recept från min kusin Lia: "Olivolja, salt, peppar och massor av sumak smetade jag in kycklingen i och stekte i ugn enl. kycklingförpackningen. Det blev förstås sky i formen, så den silades. Sedan hällde jag i matlagningsgrädde och lite majsstärkelse och kokade upp. Med potatis och sallad blev det en riktig söndagsmiddag men framför allt: en bra lunchlåda!"

Inga kommentarer: